Dagens föredragshållare, Helén Alm, berättade att hon och hennas man drivit handel i Karlskoga under
25 års tid. Det började 1998 då de tog över golfbutiken på Karlskoga Golfklubb som de drev fram till
2010. Parallellt hade då Helén startat en klädbutik redan 2005 och 2007 tog de över butikslokalen där
Larsson & Carmerud drivit en herrekipering under lång tid.
Fokus för dagen var berättelsen om hur
pandemin radikalt ändrade förutsättningarna för att bedriva handel. När pandemin bröt ut i februarimars år 2020 så blev det plötsligt tomt i butiken och Helén blev tvingad att tänka om för att kunna sälja
kläder. Lösningen blev att hon startade digitala modevisningar och försäljning via Facebook där hon nu
har ca 7 500 följare. Helén fick själv gå som mannekäng framför kameran. Om inte kunderna kan komma
till butiken så blev Helén tvungen att komma ut till kunderna. Effekten från de digitala visningarna blev
att butiken fick kunder från stora delar av Sverige och att affären totalt sett ökade sin försäljning.
Helén har också infört att man kan boka en tid i affären för att få prova i lugn och ro och då hon är
utbildad stylist så kan hon ge tips och råd om vad som passar. Ett intressant påpekande var skillnaderna
mellan herrar och damer i inköpsvanor. Herrarnas handel är behovsstyrd medan damerna handlar mer
på känsla.
Sedan 2022 har Helén tagit över skoaffären Kängan i Karlskoga. Skoaffären märker av de tuffare
ekonomiska tiderna och försäljningen viker när folk får mindre pengar i plånboken. Skoförsäljningen är
väderberoende och vinterförsäljningen tar inte fart förrän det blir riktigt kallt eller halt ute.
Helén skulle gärna hitta en större lokal så att hon kunde slå ihop kläd- och skoförsäljningen.
Sammanfattningsvis så krävs nytänkande, branschkunnande och samarbete mellan olika aktörer för att
bedriva en framgångsrik handel i Karlskoga.