Dagens föredragshållare var Jan Krey som skrivit en ny bok om Järnvägarna i Karlskoga. Jan berättade att
hembygdsföreningens arkiv och järnvägsarkivet i Nora varit viktiga källor i arbetet. Under föredraget
visades många av de bilder som finns i boken. Han har nu arbetat vidare med en nyutgåva av boken som
kommer ut i höst och innehåller mer information om all rullande materiel på Nora Bergslags Järnväg.
Bakgrunden till järnvägsutbyggnaden var järnframställningen som krävde transporter och de var
besvärliga innan järnvägen kom till. En stor del av järnmalmen kom från gruvorna norr om Karlskoga och
det var hästdragna transporter under vintern vilket innebar begränsningar av hur mycket som kunde
produceras. När järnet var framställt skulle det transporteras till kunderna vilket var omständligt med
båttransporter till Sjöändan för vidarebefordran till Kristinehamn och därifrån med båt till Göteborg och
vidare ut i världen. En stor andel av kostnaderna för att framställa järn vid denna tid var transport
kostnader. De som tog initiativet till järnvägsutbyggnaden var brukspatronerna vid de större bruken som
insåg att transporterna måste förbättras om verksamheten skulle kunna expandera. Det fick till följd att
två konkurrerande järnvägsbolag bildades på 1870-talet. Nora Karlskoga Järnväg (NKJ) med normal
spårvidd från Striberg via Bofors till Strömtorp invigdes 1874. Stationen i Strömtorp kallades Karlskoga
vid denna tid. År 1876 kunde man transportera gods från Bofors ner till hamnen i Otterbäcken på den
nyanlagda järnvägen. Wikern-Möckelns järnväg från Striberg via Valåsen ner till Degerfors station var
också klar år 1874. Denna bana var smalspårig och blev kortlivad då trafiken lades ner redan år 1907. År
1905 bildades Nora Bergslags Järnväg (NBJ) som tog över järnvägstrafiken från Nora ner till Otterbäcken.
I Karlskoga byggdes nya spår till Tuggen och Björkborn samt till Valåsen och så småningom även till
skjutfältet (år 1913). Mellan år 1940 och 1966 bedrev NBJ persontrafik mellan Nora och Otterbäcken.
NBJ startade även busstrafik och bedrev lokaltrafik i Karlskoga fram till 1973 då kommunen tog över. I
slutet av 1970-talet tar SJ över den godstrafik som fanns kvar på järnvägen och busstrafiken överfördes
till GDG. År 1985 upphör NBJ med all verksamhet.